„...НЕ ОЗНАЧАЄ, ЩО БІБЛІОТЕКИ ТА КОМП’ЮТЕРИ ПРОТИСТОЯТЬ ОДИН ОДНОМУ, НАВПАКИ, ЇХ ЗВ’ЯЗОК ПОВИНЕН МІЦНІТИ. КОМП’ЮТЕР ПОКЛИКАНИЙ НАБЛИЖАТИ ІНФОРМАЦІЮ ДО ЛЮДИНИ, А БІБЛІОТЕКА – СПРИЯТИ ЇЇ ДУХОВНОМУ РОЗВИТКУ ” (Тюліна Н. І.)


понеділок, 25 листопада 2019 р.

Літературно-музичне свято до Дня рідної мови : (сценарій)




Галина Аношкіна.
Поданий позакласний захід передбачає розширення та поглиблення знань учнів про Україну, про національні символи держави; формування національної свідомості школярів; активної громадянської позиції; виховання почуття патріотизму.
Мета: сприяти формуванню пошани до рідної мови, звичаїв і традицій українського народу; розвивати в учнів естетичне чуття, пізнавальну активність; виховувати національну свідомість, почуття патріотизму.
Тип уроку: літературно-музичне свято.
Обладнання: залу прикрашено вишитими руш­никами; символи України, вислови про мову, ви­ставка книг народознавчої тематики.
Перебіг заходу:
(Лунає пісня Н. Бучинської „Моя Україна”, сл. Ю. Рибчинського, муз. Ніколо).
Ведучий 1. Різні в світі є країни,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти,
А для нас усіх країна
Найрідніша нам усім
Це прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Ведучий 2. Рідний край... Починається він від батьківського порогу, з барвінку, який ніжно сте­литься в садочку, а ще з прадавніх коренів на­шого народу.
Ведучий 1. Любов до Батьківщини, писав видатний педагог Василь Олександрович Сухомлинський, неможлива без любові до рід­ного слова. Тільки той може осягти своїм сер­цем і розумом красу, велич і могутність Бать­ківщини, хто збагнув відтінки і пахощі рідного слова....
Ведучий 2. Мова великий дар природи.
Ведучий 1. Мова найдорожче, що є в кожного народу. А тому ми не маємо права 
забувати рідну мову, бо ж вона частка родоводу рідного мі­ста, рідного народу.
Ведучий 2. Як нема без зірок небозводу,
 Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
І народу без мови нема.
Ведучий 1. Гадаємо, що все призабуте відгук­неться дзвіночком у ваших душах і ми разом по­вернемося до самобутньої творчості нашого на­роду, до рідного слова.
Ведучий 2. Український фольклор справжня скарбниця мудрості, де нинішнє і прийдешні по­коління знайдуть приклади гуманності, любові до рідноїземлі, до рідного слова.
(Пісня Мова у серці народу, сл. та муз. Н. Красоткіної).
Учень 1. Народ нам мудрість передав свою,
Що диха в звичаях, обрядах і повір'ях.
Тож пам'ятайте рідний оберіг,
Без пам'яті нема народу.
Примножуймо все те, що Бог для нас зберіг,
Народну мудрість берегиню роду.
Учень 2. Не дай-бо, доле, зникнути пісням,
Що мати нам співала.
Не дай з добром забути,
З яких джерел я воду п'ю,
Щоб пам'ятати, не забути
І на якій землі стою.
Учень 3. У рідному краї і серце співає,
У рідному краї і серце безкрає,
Тут кожна травинка і кожна билинка
Вигойдують мрії на теплих вітрах.
Під вікнами мальви, в саду материнка,
Оспівані щедро в піснях.
Учень 4. Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї.
Її вечорами по всій Україні
Співають, співають в садах соловї.
Учень 5 я припадаю до неї вустами,
І серцем вбираю, мов спраглий води,
Без рідної мови, Без пісні, Без мами
Збідніє, збідніє земля назавжди.
(Українська народна пісня Розпустили кучері ді­вчата).
Ведучий 1. Чарівна душа нашого народу... Завжди українця в житті супроводжувала пісня і поезія. (Учні читають вірші про мову).
Ведучий 2. Дорогі друзі! Щасливі ми, що на­родилися і живемо в Україні. Тут жили наші діди-прадіди, тут корінь роду українського.
Ведучий 1.І ми повинні знати свої корені, по­винні знати те, без чого не мислиться кожен на­род: народні звичаї і традиції, ми повинні знати свої обереги.
(Пісня Немає України без калини, сл. та муз. М. Ведмедері).
Ведучий 2. Багато символів має наша Україна: тополю, вербу, калину.
Ведучий 1. А ще невмирущим творінням тала­новитих рук українок є різноманітні вишивки.
Ведучий 2. Серед них рушниксимвол єдно­сті сім’ї, символ любові до землі, до матусі, сим­вол працелюбності нашого народу.
Ведучий 1. Український рушник... На ньому ви­шита доля мого народу. На ньому переплелися радість і біль, щастя і горе. Скільки він промов­ляє серцю кожного з нас. Його можна і порів­няти з піснею. Без рушника, як і без пісні, не об­ходиться наше життя.
Ведучий 2. А мати вишивала рушники...
Думками й українськими піснями.
І слалися дорогами нитки,
І йшли по цих дорогах дні за днями.
Життя з них починалося і доля,
І зустрічі, й прощання, і розлуки,
І житні колоски на тому полі,
Де сонце гладить материні руки.
Ведучий 1. Приходять і тепер в безсонні ночі
Ті рушники, волошками розшиті,
І дивляться з них материні очі,
І чорнобривці, росами умиті.
Ведучий 2. А мати вишивала рушники,
Піснями про калину край дороги.
І йшли у даль життєвії стежки,
Неначе журавлі в осінню пору.
(Пісня Рушничок, муз. та сл. І. Білик).
Ведучий 1. Слова рушник, мати ніби допов­нюють одне одного. Послухайте легенду.
   Було це давно. Жила собі в одному селі мати і мала вона трьох синів-красенів. Горнулась мати до синів і мудрі слова їм говорила: Сини мої, долю я вам гаптую, пам'ять про себе в руш­никах залишу, тож бережіть їх. Багато рушни­ків вишила мати і всі між ними розділила. А да­руючи, говорила: Голуби мої! Пам'ятайте навік прохання своєї неньки. Куди б не їхали, а руш­нику дорогу беріть. Хліб у нього загортайте та ін­ших пригощайте. Хліб на рушнику життя вели­чає, здоров'я береже.
Ведучий 2. Померла мати, а її слова й пам'ять про неї в рушниках залишились і переда­ються з покоління в покоління. З того часу існує звичай: проводжаючи в далеку дорогу, мати да­рувала синові чи дочці рушник, щоб він зберіг їм
життя, щоб швидше поверталися додому, щоб дорога була щасливою.
Ведучий 1. Рушник на стіні. Давній нашзвичай. Не було жодної оселі в Україні, яку б не прикра­шали рушниками. Хоч би яке убоге судилося їм життяа все ж естетична прикраса завжди зна­ходила місце в помешканнях хай то була оди­нока хатина вдови чи затісна багатодітна оселя, приземкувата мазанка чи багата хата всюди палахкотіли багатством кольорів рушники.
Ведучий 2. Дивлюся мовчки на рушник,
Що мати вишивала,
І чую: гуси зняли крик,
Зозуля закувала.
Знов чорнобривці зацвіли,
Запахла рута-м'ята,
Десь тихо бджоли загули,
Всміхнулась люба мати.
І біль із серця раптом зник,
Так тепло-тепло стало.
Цілую мовчки той рушник,
Що мати вишивала.
(Пісня про рушник, сл. А. Малишка, муз. П. Майбороди).
Ведучий 1. Рідна мова вводить нас у чудовий світ мистецтва, влучних висловів, прислів'їв, приказок. Та справжня її прикраса україн­ський гумор.
(З'являється Стецько, робить вигляд, що не може порахувати пальці).
Ведучий 2. Стецю, а тебе хто запросив? Що ти тут робиш?
Стецько. Сказали, що тут їсти давати будуть. От я і тутечки.
Ведучий 1. Ось тобі й маєш. Тобі тільки по­їсти. Поглянь, краса яка навкруги. (Оглядають кімнату).
(Входить Уляна. Стецько перший її побачив).
Стецько. А ось і пригощать будуть. Зараз я наїмся. Все мені, мені. (Підходить до Уляни, розглядаєе її із захопленням).
Стецько. Та й патлата! (Сміється голосно, підходить з Уляни, довго думаючи, говорить). А що у вас варили ?
Уляна (не звертаючи на нього уваги). Нічого! 
Стецько (довго згадуючи). Ну!.. Ну!.. А тепер що?
Уляна. Що? 
Стецько. Що? 
Уляна. Що? 
Стецько. Що?
Уляна. Що? Нічого!
Стецько. Брешеш-бо, як нічого! Батько казав, розпитай її обо всім. А хто її зна, об чим її розпи­тувати! Я усе позабував.
Уляна. Так піди до батька та й розпитай, коли позабував!
Стецько. Так він-бо добре казав, не іди, каже, говорить від неї, поки обо всім не домовишся.
Уляна. Ні об чім нам з тобою домовлятися. 

Стецько. Як ні об чім, коли вже ти за мене ідеш?
Уляна. Ні, голубчику, цього ніколи не буде.
Стецько. А чом не буде?
 
Уляна. Тим, що я за тебе не піду!
Стецько. А чом не підеш?
Уляна. Тим, що не хочу!
Стецько. Та чому не хочеш?
Уляна. Не хочу тим, що не хочу.
Стецько. Ну, тепер твоя правда. А батько ка­зав, що ти підеш.
Уляна. Не піду.
Стецько. Ну, а батько казав: не потурай їй, по­женихайся та пісеньки заспівай, то вона й піде. От я й заспіваю.
На курочці пір'ячко рябое,
Любимося, серденько, обоє.
Диб, диб на село,
Кив, морг на нього.
Я не дівка його,
Не піду за нього.
Ой, полола дівчина пастернак,
Та сколола ніженьку на будяк.
Диб, диб на село...
Не так болить ніженька з будяка,
Ой, як болить серденько від дяка.
Диб, диб...
Ой, чия ти дівчино, чия ти?
Чи ти вийдеш на вулицю гуляти?
Диб, диб...
А що, хороша моя пісня?
Уляна.Так точнісінько як ти, що нічого і не вто­ропаєш. Ось слухай, яку я тобі заспіваю. (Співає).
В мене думка не така, щоб пішла я за Отецька.
Стецько стидкий, Стецько бридкий!
Цур тобі, не в'яжися, пек тобі, відчепися! Бо­жевільний!
Не дурна я і не п'яна, щоб пішла я за Степана.
Стецько стидкий...
Лучче впасти мені з дубу, чим йти заміж'за Кандзюбу.
Стецько стидкий...
Лучче мені з моста в воду, чим достатися уроду.
Стецько стидкий...
А що, Стецю, хороша моя пісенька?
Стецько (довго дивиться на неї мовчки, потім раптом скрикує). Погана! Який тебе нечистий та­кої навчив? Як я її розслухав, так вона дуже по­гана! Зачим ти їїспіваєш, га?
Уляна. Та я тобі й співаю, і кажу, що не люблю тебе і не піду за тебе. 

Стецько. Так себто батько збрехав? Ну-ну! Ось тільки скажи йому, що він бреше, то так по пиці ляпанця і дасть. (Зітхає). Я вже пробував.

Уляна. Так що ж? То батько твій, а то я тобі кажу, що не хочу!
Стецько. Не треба мені твого хотіння, пі­деш і без нього. Батько ще казав, щоб ти не драж­нилась.
Уляна. А чого мені дражнитись? Я не скотина, нехай Бог милує! А щоб я пішла за тебе, то на­вряд. Я ж кажу, що наше сватання ще вилами по воді писане.
Стецько. Ей!.. Чи Прісько, чи Домахо, чи як тебе. Послухай та іди. Ось коли б ти вже була моя жінка та сказала б, що не хочеш за мене, то я б тобі пику побив, як мені батько часом б'є; але тепер ще не можна. Батько казав, після ве­сілля можна жінку бити скільки хоч, а тепер не можна. Дарма! Я і підожду! А поки ще ласкою просю: піди за мене.
Уляна (в сторону). Ну що мені з дурнем робити? Покинула б його, так мати лаятиме. Зостанусь та буду його піддурювати.
Стецько. Ой, чую, чую, пахощі смачних укра­їнських вареників із сиром.
Ведучий 1. Шановні гості! Ми раді, що сьо­годні в цьому залі зібралися ті, яким не бай­дуже майбутнє рідної мови, національної куль­тури. І поки ми збираємося на такі свята, наша пісня, наша дума не вмре, не загине.
Ведучий 2. Народна пісня голос невсипущий,
Душі людської вічне відкриття.
Вона ніколи, як і хліб насущний,
Не вийде з моди сущого життя.
Ведучий 1. Бо ж нашому роду нема переводу,
А пісня єднає коріння святе.
Дай, Боже, нам віру і братню згоду
На довгії роки, на вічні віки.
(Пісня На щастя, на долю, сл. М. Ткача, муз. М. Мозгового).

Використані джерела
1. Верховець В. М. Світочі України / В. М. Верховець. – Харків : Торсінг Плюс,  2010.
2.  Години спілкування. 5-8 кл. Харків : Видавнича група Основа, 2013.
3.  Гусак С. В. Легендарні постаті України / С. В. Гусак. Харків : „Торсінг ПЛЮС, 2009.
4. Із народної криниці : посіб. для закладів освіти та культури / автор-упоряд. Л. А. Сердунич. Горо­док, 2011.
5. Кращі позакласні заходи. Учитель року. Вип. 2. / уклад. Є. І. Науменко. Харків: Видавнича група Основа, 2008.

Немає коментарів:

Дописати коментар